Mgr. Iva Karellová
“Dětská radost je tou nejlepší zkouškou správného vzdělávání.” (M. Montessori)

Vzdělání |
Gymnázium Vlašim
Pedagogická fakulta v Praze při UK, obor: učitelství pro 1. stupeň ZŠ Diplomový kurz: Výchova a vzdělávání dětí v pedagogickém systému Marie Montessori pro práci s dětmi mladšího školního věku (370 hodin) Řada seminářů s pedagogickou tématikou, především seminář organizovaný společností pro mozkově kompatibilní vzdělávání s PhDr. J. Nováčkovou, csc. Náprava grafomotorických obtíží u dětí za využití artetherapeutických. a relaxačních prvků s PaedDr. Y.Heyrovskou Co by všichni Montessori učitelé měli vědět o ADHD s Dr. S. Hughes Jak řešit hodnocení a plně zachovat montessori principy s Z. Prémou – 2016 Čtením a psaním ke kritickému myšlení pro učitele 1. – 3. ročníku s Mgr. B. Chvátalovou a Mgr. V. Noháčovou (24 hodin) – 2017 Typologie MBTI 1. – sebepoznání a spolupráce v týmu s Mgr. J. Majerovou (15 hodin)- 2018 MiniPRIDE (20 hodin) s Mgr. Lucií Salačovou- 2018 |
Praxe s dětmi |
vychovatelka na školách v přírodě, vedoucí na letních táborech pro děti (při studiu)
učitelka ve Svobodné základní škole v Londýnské na 1. stupni (2 roky) učitelka na Základní škole Sídliště na 1. stupni (10 let), na 2. stupni (2 roky), v Montessori třídách (4 roky) 6 let vedení kroužku Montessori matematiky, více než 10 let kroužku Keramiky |
Dovednosti a zájmy | Rodina, pohyb v různých formách, příroda, literatura, má profese |
Nezáliby | Vše kolem počítače, psaní medailónků o sobě |
Něco o mně
Já a pedagogika
Po studiu na gymnáziu jsem si vybrala učitelství pro 1. stupeň ZŠ, zajímala mě psychologie, matematika, filosofie a byla jsem ráda s dětmi mladšího školního věku. Dodnes se mi líbí jejich pohled na svět, obrovská chuť objevovat, výtvarné vyjadřování, smysl pro humor, spontánní radost z pohybu…“V tomto věku se rodí představa o spravedlivosti s chápáním vztahu mezi činy a potřebami druhých.“ (M. Montessori, Od dětství k dospívání, s. 18)
Na pedagogickou fakultu jsem nastoupila v roce 1989, zkoušku z marxismu a leninismu jsem již naštěstí skládat nemusela, přihlásila jsem se do kruhu HNUS (Hnutí sobě): studentská skupina, která se snažila více vstupovat do náplně svého vzdělávání a zajímala se o různé alternativní vzdělávací systémy. Na fakultě jsem poznala nejen řadu vynikajících pedagogů, ale i přátel, kteří se pedagogice věnují s obrovským nasazení. Již při studiu jsme chodili na praxi do Svobodné základní školy v Londýnské. Okouzlila mě nebývalou svobodou nejen pro žáky, ale i pro učitele, přesto všichni pracovali s neuvěřitelným elánem.
V roce 2002 jsme se s rodinou přestěhovali z Prahy do Vlašimi a krátce poté jsem získala nabídku nastoupit na Základní školu Vlašim-Sídliště. Přestože jsem učila v běžných třídách na 1. i 2. stupni, bavilo mě hledat nové postupy, zajímala mě práce s dětmi se specifickými potřebami a objevování možností jejich začlenění do kolektivu. Ve svých třídách jsem měla možnost 3 roky spolupracovat s asistenty v běžných třídách a 4 roky v Montessori třídách.
Při svém hledání nových cest mě hodně oslovil seminář s Vlastou Hildebrantovou o Montessori pedagogice, který se konal ve Spolkovém domě. Na víkendovém semináři o Montessori matematice se Zdenou Čížkovou mě svou promyšleností a názorností nadchly pomůcky. Jsem ráda, že jsem se rozhodla pro studium diplomového kurzu Montessori pedagogiky. Přestože Maria Montessori vycházela z pečlivého pozorování, věřila, že dítě vnímá učení jako něco dobrodružného a fascinujícího, že sama radost při objevování nového je odměnou za vynaložené úsilí. Budu ráda, když se mi bude dařit tu radost ze vzdělávání dětem zachovat.